Motoryzacja

Rodzaje sprzęgieł automatycznych

Sprzęgło elektromagnetyczne pracuje dzięki działaniu pola magnetycznego. Aby je wytworzyć, konieczny jest stały dopływ prądu z prądnicy lub akumulatora. Sprzęgło wyłącza się, gdy dopływ prądu zostaje przerwany.

Dwa najpopularniejsze rodzaje to sprzęgło mechaniczne sterowane elektromagnesem i sprzęgło proszkowe. Pierwszy typ jest stosowany najczęściej w osi wentylatora chłodnicy. Nie należy montować go w urządzeniach, w których napęd jest gwałtowny i może zniszczyć silnik. Do przenoszenia napędu wykorzystywane są zaciskane tarcze. Prąd, dopływający do elektromagnesu, wywołuje pole magnetyczne. Wówczas tarcza dociskowa przysuwa się do tarczy sprzęgła.

Sprzęgło elektromagnetyczne drugiego typu wymaga do działania proszku ferromagnetycznego. Zestalenie proszku, które następuje dzięki działaniu pola magnetycznego, przenosi napęd między elementami. W niektórych modelach stosuje się półpłynną pastę ferromagnetyczną. Elementy układu łączą się dzięki zmianie jego struktury wewnętrznej (tężenia proszku).

Sprzęgła elektromagnetyczne są trwałe, ponieważ niestykające się stale podczas działania układu elementy nie ulegają ścieraniu. Sprzęgła te włączają się łagodnie i stopniowo.

Sprzęgło hydrokinetyczne, drugi typ sprzęgła automatycznego, wypełnione jest cieczą. Ciecz wywiera nacisk na elementy układu – pompę i turbinę. Poślizg sprzęgła to różnica prędkości obrotowych pompy i turbiny. Ciecz jest właśnie czynnikiem przekazującym napęd. Zaletą takiego sprzęgła jest tłumienie przez ciecz wszelkich uderzeń i szarpnięć, które powstają w układzie napędowym podczas jazdy. Ważne jest także to, że samochód wyposażony w takie sprzęgło może jechać z dowolnie małą prędkością na każdym biegu. Brak elementów ścierających się powoduje, że układ jest stosunkowo trwały. Ze względu na swoje zalety sprzęgło hydrokinetyczne często jest stosowane w pojazdach z automatyczną i półautomatyczną skrzynią biegów. Wymaga ono jednak wspomagania sprzęgła ciernego, które przekazuje napęd z układu hydrokinetycznego na skrzynię biegów.