Rodzaje badań
Wśród badań marketingowych, które przeprowadza się na potrzeby rynku, można rozróżnić ich dwa główne rodzaje. Najczęściej mamy do czynienia z badaniami jakościowymi oraz ilościowymi. Skuteczność obu możliwości jest oczywista, a z czasem każda z nich rozdzieliła się na kilka konkretnych możliwości. Jeżeli chodzi o badania jakościowe najczęściej stosuje się grupy fokusowe, obserwacje oraz wywiady indywidualne, najczęściej pogłębione.
Jeżeli jednak konkretne badania marketingowe będą miały na celu zebranie jak największej ilości danych oraz osiągnięcie wyniku, który będzie satysfakcjonował zleceniodawcę, warto będzie poszerzyć badanie o techniki wykorzystywane w przypadku badań ilościowych. Do najpopularniejszych należą testy psychologiczne, wywiady przeprowadzane za pomocą kwestionariuszy ankiety, wywiady telefoniczne oraz formy eksperymentalne. Jeżeli chodzi o ankiety oraz wywiady telefoniczne najczęściej sprawdza się forma, kiedy respondenci pozostają anonimowymi osobami, ponieważ dane uzyskane w czasie badania będą bardziej wiarygodne.
Nie zapomnij o badaniach
Czasem zdarza się, że przedsiębiorcy z długoletnim stażem ufają tylko i wyłącznie swoim doradcom oraz swojej intuicji. Nie jest to dobre rozwiązanie, zwłaszcza w czasach, kiedy wszystko zmienia się bardzo szybko, a produkty na rynkach całego świata pojawiają się i znikają. Oczywiście istnieją marki, których byt na światowych rynkach jest niepodważalny, jednak cały czas należy trzymać rękę na pulsie. Jeżeli jesteśmy producentami lub właścicielami danej marki, warto jest w regularnych odstępach czasu zlecać badania marketingowe. Obserwowanie zachowań konsumentów, ich wyborów oraz decyzji dotyczących zakupów będą bardzo ważną informacją na temat tego, jak kierować swoim produktem nadal. Czasem potrzebne jest odmłodzenie marki, czasem wystarczy tylko zmiana wizerunku lub kilka kosmetycznych poprawek dotyczących samego wyglądu produktu. Jednak nigdy nie uzyskamy takiej wiedzy samemu. Nie warto czekać na to, aż konkurencja wykorzysta wszystkie swoje możliwości by zdominować nasz produkt lub do momentu, kiedy na rynku pojawi się coś nowszego, lepiej wykonanego lub po prostu ciekawszego.
Wypełnij ankietę
Zależnie od tego, w jaki sposób będzie przeprowadzone badania, należy odpowiednio przygotować do tego respondentów. Wydaje się, że najbardziej wdzięcznym narzędziem potrzebnym do badań marketingowych jest kwestionariusz ankiety. Zawsze jeszcze przed jej realizacją należy omówić całość badania z respondentem, tak aby rozwiać wszystkie jego wątpliwości oraz odpowiedzieć na pytania dodatkowe. Badania marketingowe często cechują się anonimowością, dlatego też, kiedy ankieta wypełniania jest przez np. przypadkowych przechodniów, należy zapewnić im ciche i spokojne miejsce, aby nic nie przeszkadzało im w czasie wypełniania ankiety. Respondenci chętnie odpowiadają na pytania, kiedy samo badania łączy się z pewnego rodzaju gratyfikacją. Może być to próbka produktu lub kupon rabatowy. Obietnica otrzymania prezentu niespodzianki po rozwiązaniu całej ankiety jest wyjątkowo motywująca dla respondentów. Można również zauważyć tendencję, że znacznie chętniej w badaniu brały udział osoby, którym obiecano przed jego rozpoczęciem drobny upominek lub możliwość uzyskania rabatu.