Lakierowanie felg
Jakkolwiek lakierowanie felg to usługa oferowana przez wyspecjalizowane warsztaty, jest to czynność, którą – przy odrobinie zdolności – jesteśmy w stanie wykonać sami. Na samym wstępie należy jednak zaznaczyć, że dotyczy to felg, które nie są w żaden sposób uszkodzone – wgniecenia czy uszkodzenia rantów jednoznacznie kwalifikują felgi do wymiany.
Lakier do felg
Wybór odpowiedniego lakieru to bardzo ważna sprawa – dostępne na rynku produkty różnią się pod wieloma względami, a wybór konkretnego rozwiązania podyktowany jest, rzecz jasna, tym czy lakierować zamierzamy felgi stalowe czy aluminiowe. Te pierwsze wymagają dodatkowej ochrony przed korozją, na którą podatna jest stal, lakier do felg aluminiowych powinien natomiast zapewniać utwardzenie powłoki, jako że aluminium jest materiałem stosunkowo miękkim.
Dostępne są farby w sprayu, lakiery akrylowe czy tak zwane emalie ftalowe na bazie żywicy alkidowej. Wszystkie mają nieco inne właściwości i odróżnia je choćby wydajność czy łatwość rozprowadzania. Ponadto, różnią się odpornością na wpływ warunków atmosferycznych i wytrzymałością temperaturową – nie zapominajmy, że temperatury w lecie potrafią być bardzo wysokie i mogą stanowić zagrożenie dla niektórych komponentów naszego auta, zwłaszcza, jeżeli nie jest ono garażowane.
Od czego zacząć?
Jeżeli zaopatrzyliśmy się już w odpowiedni lakier do felg, przystępujemy do zdjęcia kół oraz wyczyszczenia i odtłuszczenia powierzchni. Ważne, żeby była ona możliwie gładka. Pamiętajmy, że uszkodzenie sięgające 1mm wgłąb, traktowane jest już jako ingerencja w strukturę felgi, w istotny sposób wpływająca na bezpieczeństwo jazdy. Koniecznie sprawdźmy to także po zakończeniu prac.
Jakkolwiek niektórzy proponują wykorzystanie szpachli, którą nakłada się z pewnym nadmiarem a następnie szlifuje, większość specjalistów dość jednoznacznie sugeruje w takim przypadku zastąpienie uszkodzonej felgi nową. Jeżeli mamy jakiekolwiek wątpliwości, najlepiej będzie zasięgnąć porady np. w specjalistycznym warsztacie – w końcu stawką może być nasze bezpieczeństwo.
Lakierowanie
Przed przystąpieniem do samego lakierowania, zadbajmy o właściwe zabezpieczenie opon. Możemy w tym celu wykorzystać najzwyklejszą taśmę malarską, sprawdźmy jednak, czy w sposób właściwy przylega ona do gumy – nie wszystkie się nadają.
Podkład nakładamy w kilku warstwach (każda kolejna po wyschnięciu poprzedniej) a po ponownym oczyszczeniu i odtłuszczeniu powierzchni – nanosimy lakier bazowy (również w kilku warstwach), całość zaś wykończamy lakierem bezbarwnym.
Artykuł powstał w oparciu o amteriały znalezione na Lakiery24.com