Jak otworzyć firmę dropshippingową?
W dobie dynamicznie rozwijającego się e-handlu, rozproszenia sprzedawców i ich specjalizacji dropshipping przeżywa prawdziwy renesans. Powstał on w czasach telesprzedaży, gdy trzeba było magazynować i wysyłać spore ilości przesyłek od różnych dostawców, a sieć sprzedawców była rozproszona. Sprzedawano dzięki gazetkom promocyjnym, telewizji i przez telefon. Ten model sprzedaży niezwykle dobrze został przyjęty przez amerykańskich odbiorców, którzy nie wstając z kanapy, mogli dokonać zakupu.
Co to właściwie jest ten dropshipping?
Obecnie naturalną kontynuacją tej formy handlu jest e-sprzedaż dokonywana dzięki sieci internet i sklepom w tym internecie działającym. Po kilku spektakularnych upadkach dużych e-commerców i setkach plajt małych sklepów e-przedsiębiorcy przekonali się, że największym problemem jest magazynowanie towarów, pakowanie przesyłek i współpraca z kurierami, czy pocztą.
I tu pojawia się miejsce dla firm dropshippingowych.
Choć na świecie jest sporo takich firm, to w Polsce są one jeszcze rzadkością, a sprawnie działające to prawdziwe jednorożce i choć dużych graczy jest kilku, to na rynku można zauważyć też miejsce na tych mniejszych, ale bardzo wąsko wyspecjalizowanych.
Jeżeli nie boisz się wyzwań, ciężkiej pracy i masz zmysł logistyczny, to może być dla Ciebie dobry kierunek rozwoju i nisza, w której możesz dobrze się usadowić.
Dlaczego specjalizacja?
Wymaga zdecydowanie mniejszego wkładu, a jeżeli temat, który wybierzesz, będzie twoim hobby, to będziesz mógł w prosty sposób zbudować wokół siebie i swojej firmy aurę eksperta i faktycznie nim się stać, a klienci, właściciele e-sklepów, będą wiedzieli, że mogą CI zaufać, a usługa, którą proponujesz, zostanie wykonana należycie. Jest to niezwykle ważne, ponieważ to oni będą odpowiadać przed klientem za twoje ewentualne porażki. Natomiast Ty będziesz odpowiadał bezpośrednio przed nimi i jeżeli nie spełnisz ich oczekiwań, zrezygnują ze współpracy, by nie narażać na szwank własnego wizerunku.
Co będzie Ci potrzebne?
Na start będziesz potrzebował magazynu, na początek wystarczy stosunkowo niewielki, choć oczywiście będzie to uzależnione od gabarytów produktów, które będziesz oferował, jeżeli chcesz się wyspecjalizować w dużym AGD, to niestety mały nie wystarczy, przy przeciętnych produktach niewielka hala magazynowa będzie wystarczająca. Potrzebował będziesz też stanowisk do pakowania, mogą one znajdować się w głównej przestrzeni magazynowej, bądź w osobnym dedykowanym pomieszczeniu. Ponieważ taka firma już od samego początku musi zatrudnić kilka osób, niezbędne będą pomieszczenia socjalne. Najprostszym, choć nie najtańszym rozwiązaniem jest zaprojektowanie i wybudowanie całości we własnym zakresie i choć na początku by przetestować biznes można podpierać się wynajętym magazynem, to docelowo i tak najlepiej mieć coś własnego dedykowanego pod swoje potrzeby.
Kolejnym etapem jest wyposażenie magazynu, tutaj wybór jest dość spory, musi być podyktowany konkretnymi potrzebami, do małych elementów wymagających kompletacji najlepsze są regały pojemnikowe, do składowania gotowych przesyłek lepsze są regały półkowe, a duże nieregularne towary można trzymać na skrzyniopaletach. Do kompletu będą również potrzebne wózki widłowe lub paletowe i całkiem sporo innego drobnego sprzętu.
Cała specyfikacja musi być dostosowana do przewidzianego asortymentu, ale podstawowa zasada jest zawsze ta sama. Firma dropshippingowa odbiera towar od producentów czy dystrybutorów, kompletuje i pakuje przesyłki zgodnie ze specyfikacją zleceniodawcy, a następnie w jego imieniu dostarcza je do odbiorcy końcowego.
Nie jest to tani biznes z niskim progiem wejścia, dlatego właśnie jest tak interesujący, ponieważ może stanowić świetną inwestycję dla kogoś, kto nie ma skłonności do ryzyka, a dysponuje wolnymi środkami i lubi wyzwania logistyczne.