Ciekawe

Agencja pośrednictwa nieruchomości – za co prowizja?

Rynek obrotu nieruchomości w naszym kraju działa bardzo prężnie. Pojawia się coraz więcej mediów służących do promocji własnych ogłoszeń sprzedaży – często stanowią one również media hybrydowe, które jednocześnie organizują sprzedaż w kilku miejscach

Agencje pośrednictwa nieruchomościami

Organizują one sprzedaż nieruchomości od początku do końca, co służy szczególnie osobom bardziej zajętym, nie posiadającym czasu na zajmowanie się samodzielnym poszukiwaniem nabywcy.

Agencje nieruchomości funkcjonujące na krajowym rynku mają na celu gromadzenie wszelakich ofert sprzedaży nieruchomości, w celu ich sprzedaży po odpowiedniej prowizji, przysługującej im za znalezienie klienta. W zależności od polityki konkretnej agencji, prowizja może być zrzucona na nabywcę lub sprzedawcę i stanowi ona procent całkowitej końcowej kwoty nabycia nieruchomości.

Prowizja od sprzedaży

Prowizja ta służy pokryciu kosztów związanych z prowadzeniem biura nieruchomości wraz z kosztami promocji obiektów i pokryciem wynagrodzenia pracowników agencji. Oprócz samej sprzedaży nieruchomości, agencje pełnią również dodatkowe usługi mające na celu bardziej kompleksowe opracowanie całej procedury sprzedaży. Często w agencjach funkcjonują osoby zajmujące się organizacją finansowania zakupu nieruchomości, a także rzeczoznawcy mający na celu ocenę realnego kosztu sprzedawanej posiadłości lub gruntu.

Kompleksowa obsługa

W celu zapewnienia odbioru należnej prowizji, biura pośrednictwa nieruchomości podpisują z osobami zainteresowanymi zakupem stosowną umowę, w której określają warunki nabycia sprzedawanego mieszkania, domu lub gruntu. W umowie pojawiają się zapisy określające między innymi, że agencja jest jedynym możliwym podmiotem pośredniczącym w sprzedaży danej nieruchomości i bez względu na formę sfinalizowania transakcji ze sprzedającym, agencji należy się określony procent prowizji.

Ma to na celu uniknięcie sytuacji, w której osoba nabywająca nieruchomość i sprzedający, chcieliby zawrzeć na sprzedaż bez informowania pośrednika, w celu uniknięcia płacenia przedmiotowej prowizji. Przy zawarciu umowy z agencją sprzedający zobowiązany jest poinformować agencję o danych nabywcy, aby mogła ona domagać się należnej prowizji.