Co na wzmocnienie sił witalnych?

Co na wzmocnienie sił witalnych?

1 views
0

Senność, apatia i totalne zmęczenie dotyka każdego. Gorzej, kiedy ten stan się powtarza, bo wtedy może świadczyć wyczerpaniu organizmu, psychicznym i fizycznym. Najczęściej jednak osłabienie i spadek nastroju wiąże się ze zwykłym przemęczeniem.

 

Co zamiast kawy?

Tradycyjna kawa, mała czarna lub ta przygotowywana na różne sposoby, to szeroko stosowany środek na dodanie sobie energii. Ratują się tak przede wszystkim ludzie pracujący po nocach oraz ci, którzy narzekają na brak sił witalnych. Dzięki filiżance kawy usprawnia się koncentracja i procesy myślowe. Tymczasem kawa, o ile nie jest spożywana w nadmiarze, służy, ale gdy się przesadzi, więcej przyniesie szkód niż korzyści. 2-3 filiżanki dziennie to naprawdę wystarczająca dawka kofeiny. Oprócz niej w kawie znajdują się minerały, szczególnie potas, ale też sód, wapń i magnez. Nie trzeba chyba przypominać, że dodawanie cukru do kawy, szczególnie w dużych ilościach, również niweczy dobroczynne działanie tego energetycznego napoju.

 

Zielona herbata

To wspaniała alternatywa dla kawy. Dla niektórych może być miłym zaskoczeniem fakt, że zawiera się w niej dwa razy więcej kofeiny niż w kawie. Dużo zależy też od długości parzenia herbaty. Przyjmuje się, że ok. 2-3 minuty, jeśli efektem ma być mocne pobudzenie do działania. Zaaplikowanie sobie tak wysoko energetycznego gorącego napoju, oprócz zastrzyku energii, daje też wiele innych korzyści prozdrowotnych. W zielonej herbacie zawiera się sporo minerałów i witamin, ma działanie moczopędne i wspiera w odchudzanie. Aktywnie działają w niej też flawonoidy, świetne antyoksydanty o właściwościach antyutleniających. Zapobiegają utlenianiu witaminy C i opóźniają procesy starzeniowe organizmu.

 

Yerba Mate

W tym coraz popularniejszym napoju nie ma kofeiny, ale znajduje się metaina. Niektórzy piją ją nałogowo, inni czasami, kiedy dopada ich większe zmęczenie. Jej działanie jest długotrwałe, dzięki czemu można zyskać więcej energii na cały czas nauki czy pracy. Oprócz tych właściwości w Yerba Mate zawiera się sporo witamin (np. B i C) i minerałów (magnez, sód, cynk, żelazo). Nie brakuje w nim także antyutleniaczy, wspierających m.in. działanie układu immunologicznego.

Co jeszcze na zmęczenie

Nie można zapomnieć o dobrze zbilansowanej diecie, pełnej świeżych warzyw, owoców, i wysokoenergetycznych posiłków. Szczególnie cenne jest śniadanie, na którym nie powinno zabraknąć zdrowych węglowodanów (owsianka, żytnie pieczywo), jogurty. Sok owocowy, jajka i białko o niskiej zawartości tłuszczu (migdały, orzechy czy rośliny strączkowe) również są bardzo wskazane. Druga sprawa to zapewnienie sobie dobrego snu i wypoczynku w ciągu dnia. Czasami warto zajrzeć do apteki, aby wesprzeć się np. odpowiednio dobranym zestawem termogeników, witamin i kofeiny. Wśród nich są m.in. takie preparaty, jak: Clenburexin, Guarana czy Aliness Cafeine, które dodają energii, szczególnie podczas wzmożonego wysiłku fizycznego i umysłowego.