Poznawanie rynku
Założenie własnej firmy, praca na swoich warunkach i bycie szefem siebie samego to kusząca wizja dla wielu ludzi, szczególnie młodych. Nie jest to na pewno łatwe zadanie. Rozpoczęcie pracy nad swoją działalnością musimy jednak poprzedzić dobrym rozpoznaniem rynku. Na czym powinno ono polegać? Przede wszystkim na dowiedzeniu się, z jak dużą konkurencją musimy się zmierzyć, jakie ceny obowiązują na rynku i czego na nim brakuje. W jaki sposób możemy się do tego zabrać?
Internet
Najprościej będzie rozpocząć poszukiwania w internecie. Jeśli na przykład chcemy zajmować się usługami hds na terenie miasta Warszawy, wpiszmy w wyszukiwarkę „usługi hds warszawa„. Sprawdzimy w ten sposób co oferuje konkurencja, jakie ceny obowiązują na rynku, a także na jakie formy reklamy się decydują inne firmy działające w danej branży. Możemy również poczytać na forach opinie na temat różnych firm. Oczywiście, wpisanie w wyszukiwarkę „usługi hds Warszawa” nie wystarczy, aby dowiedzieć się wszystkiego o tym rynku. Musimy się również odnieść do innych metod zbierania informacji.
Rozmowy
Jeżeli chcemy działać na rynku miejscowym, lokalnym świetnym pomysłem jest porozmawianie z okolicznymi mieszkańcami na temat ich potrzeb. Być może nie dostrzegamy jakieś niszy, w którą świetnie byłoby się wbić w danym środowisku. Jeżeli zatem planujemy na przykład założyć księgarnie, dowiedzmy się, czego brakuje okolicznym sklepom tego typu. Powiedzą nam o tym ich klienci – czyli między innymi nasi znajomi, którzy mieszkają w okolicy.
Własne pomysły
Opinia innych ludzi jest bardzo ważna, ale zaufajmy przede wszystkim własnej intuicji. Zapewne jeśli chcemy wprowadzić na rynek jakiś produkt, mamy ku temu powód, jakąś ideę. Czasem widzimy, że czegoś po prostu brakuje. Czasami chcemy upiększyć czy ulepszyć otaczający nas świat. Niezależnie od celu, jaki nam przyświeca – na pewno jakiś jest i warto o nim pamiętać w kolejnych krokach tworzenia firmy. Będzie on dla nas motywacją do wytężonej pracy, a bez tej, jak łatwo się domyślić, nie da się osiągnąć sukcesu z własną firmą właściwie w żadnej branży.
Badania
Być może niedawno zostały przeprowadzone jakieś badania rynku dotyczące naszej branży. Jeśli tak – to świetna wiadomość. Możemy również je wykorzystać w zdobywaniu wiedzy o tym, co nas czeka, jeśli założymy działalność o danym profilu.
Zanim zatem przystąpimy do konkretnych prac nad własną firmą, warto zrobić dobre i szerokie rozpoznanie rynku – ułatwi nam to internet, wywiad wśród mieszkańców czy wyniki badań.